همشهری آنلاین: همزمان با ابلاغ قانون هیئت منصفه مطبوعات از سوی رئیس جمهور، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد از پایان دوره کاری هیئت نطارت بر مطبوعات و آغاز به کار ترکیب تازه این هیئت در دی ماه خبر داد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور در راستای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون تعیین تکلیف هیئت منصفه مطبوعات که با عنوان لایحه تمدید قانون فعال نمودن هیئت منصفه مطبوعات برای جلوگیری از تعطیل اصل 168 قانون اساسی مصوب 1384 به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود و در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 20/5/87 محلس تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده بود را برای اجرا ابلاغ کرد.

براساس ماده واحده این قانون، قانون هیات منصفه مطبوعات مصوب 24/12/82 از تاریخ تصویب قانون جدید،‌ لغو و مواد مربوط به هیات منصفه مطبوعات از قانون اصلاح قانون مطبوعات مصوب 30/1/79 لازم الاجرا می‌شود

از سوی دیگر خبرگزاری مهر به نقل  از معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد نوشت: معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد از برگزاری انتخابات برای تعیین نماینده جدید مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات بعد از ماه رمضان و آغاز فعالیت این هیئت از دی ماه امسال خبر داد. 

 علیرضا ملکیان در جمع خبرنگاران گفت: دی ماه امسال مدت دو ساله عضویت اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات که اعضای آن هفت نفرند پایان می‌یابد و تا آن زمان سایر اعضا - به جز نماینده مدیران مسئول مطبوعات - فرصت دارند نماینده خود را به هیئت معرفی کنند.

وی افزود: طبق ماده 10 قانون مطبوعات اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات را 7 نفر متشکل از وزیر ارشاد یا نماینده تام الاختیار وی، یکی از قضات دادگستری به پیشنهاد وزیر دادگستری، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس، یکی از اساتید دانشگاه‌ها به انتخاب وزیر علوم، یکی از اساتید حوزه علمیه، یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و یکی از مدیران مسئول مطبوعات تشکیل می‌دهند که برای مدت 2 سال عضو این هیئت می‌شوند.

ملکیان اضافه کرد: با توجه به اینکه شش عضو از این هفت نفر - به جز نماینده مدیران مسئول مطبوعات - به شیوه انتصابی انتخاب می‌شوند و در واقع برای تصدی‌گری آنها در این سمت انتخاباتی برگزار نمی‌شود و این تنها به نماینده مدیران مسئول مطبوعات در هیئت نظارت محدود است انتخابات برای تعیین این فرد برگزار می‌شود.

معاون مطبوعاتی ارشاد گفت: برای معرفی آن شش نفر هنوز فرصت باقی است کما اینکه دکتر کامران مجدداً به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی برای عضویت در هیئت نظارت بر مطبوعات معرفی شده است و سایر اعضا هم به همین منوال اما برای انتخاب نماینده مدیران مسئول مطبوعات و جرائد در هیئت نظارت از امروز و فردا فراخوان انتخابات آن را برای تمام مدیران مسئول خواهیم فرستاد تا کسانی که تمایل به عضویت در این هیئت دارند خود را معرفی کنند و در زمان مقرر این انتخابات برگزار شود.

وی در خصوص شرایط کسانی که تمایل به عضویت در هیئت نظارت بر مطبوعات را به عنوان نماینده مدیران مسئول مطبوعات دارند افزود: این افراد باید درخواست عضویت خود را در هیئت نظارت به صورت کتبی به همراه کارت مدیر مسئولی روزنامه مربوطه و خلاصه‌ای از سوابق اجرایی و مطبوعاتی خود به دبیرخانه ستاد برگزاری مراسم دوازدهمین دوره انتخاب نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات ارسال کنند.

ملکیان در خصوص زمان برگزاری این انتخابات نیز گفت: تاریخ برگزاری جلسه مدیران مسئول برای انتخاب نماینده شان در هیئت نظارت بعد از ماه مبارک رمضان خواهد بود و در این مدت و تا آن زمان از مدیران مسئول خواسته خواهد شد تا مدارک مذکور را از تاریخ 18 لغایت 27 شهریور ماه امسال به آدرس ستاد فوق واقع رد معاونت مطبوعاتی ارشاد ارسال کنند.

معاون مطبوعاتی ارشاد همچنین درباره تشخیص صلاحیت افراد واجدالشرایط تاکید کرد: صلاحیت کسانی که برای این سمت نامزد شوند در کمیته‌ای که قانون آن را پیش بینی کرده و توسط نمایندگان قوه قضائیه و مجلس در مطبوعات به همراه معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد بررسی و نتیجه توسط همین کمیته اعلام می‌شود. چنانچه این افراد شرایط لازم را داشته باشند اسامی آنها اعلام و در موعد مقرر انتخابات مربوطه برگزار می‌شود.

وی زمان برگزاری این انتخابات را اوایل مهر ماه و زمان آغاز به کار هیئت نظارت جدید را دی ماه سال جاری اعلام کرد.

در حال حاضر کامران (مجلس)، جمشیدی حوزه علمیه)، اصلانی (وزارت علوم)، قمی (شورایعالی انقلاب فرهنگی)، انتظامی (مدیران مسئول مطبوعات)، سراج (قوه قضائیه) و ملکیان (وزارت ارشاد) اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 62746

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز